Saturday, November 30, 2013

kebaikan buah mangga


Mungkin banyak sekali orang yang sudah mengenali buah tersebut, tetapi mungkin banyak juga yang belum tau tentang manfaat khasiat buah mangga tersebut.

Secara saintifik, tanaman mangga mengandung vitamin C, vitamin A, vitamin B6, vitamin E, pektin, fosfor, kalium, magnesium, astragalin, betakaroten, quercetin yang sangat diperlukan oleh tubuh. Berkat kekayaan komponen, mangga mempunyai pelbagai khasiat yang bermanfaat untuk kesihatan badan.


1. Mencegah kanser

Buah mangga mengandung komponen antioksidan seperti quercetin, astragalin, isoquercitrin, fisetin, asam galat, dan methylgallat. Kandungan antioksidan tersebut dapat membantu melindungi tubuh dari serangan radikal bebas penyebab beberapa jenis kanser. Kanser yang lazim adalah seperti kanser usus, prostate, leukimia, dan payudara.  Radikal bebas adalah molekul-molekul tak stabil yang dihasilkan oleh berbagai proses kimia normal tubuh, radiasi matahari, asap rokok, dan sebagainya.

 2. Menurunkan kadar kolestrol

Buah mangga yang berwarna kuning ini mengandungi vitamin C yang tinggi. Vitamin C ini mampu mendetoksikan darah dari unsur-unsur yang tidak penting seperti kolesterol jahat, Secara tidak langsung, mencegah dari penyakit obesiti.

 3Menyihatkan Mata

Vitamin A yang terdapat dalam buah mangga memberikan perlindungan kepada mata dari serangan beberapa radikal bebas penyebab penyakit katarak, mata kering dan sebagainya. Selain itu, mata juga akan menjadi lebih cerah dan kesegaran mata dapat dikekalkan sepanjang hari.

4. Membantu pencernaan dalam tubuh

Mangga memiliki peranan penting dalam menghilangkan masalah seperti gangguan pencernaan. Mangga membantu masalah pencernaan enzim secara semulajadi. Bahan aktif dalam mangga seperti ester, terpene dan aldehida berpengaruh dalam meningkatkan nafsu makan dan juga meningkatkan pencernaan

5. Mencegah strok

Mangga mengandungi kalium yang berfungsi untuk meningkatkan keteraturan tekanan jantung dan membantu untuk otot berfungsi dengan baik. Pengambilan kalium yang memadai akan menyebabkan  tekanan darah menjadi stabil, dan mengurangkan kemungkinan mendapat penyakit jantung dan pembuluh darah.

Tuesday, November 12, 2013

Sejarah Nama Raflesia

Ketika mereka sedang menjelajahi daerah tersebut mereka mencium bau yang sangat menyengat dan berbau busuk , mereka langsung mencari asal bau menyengat tersebut setelah beberapa lama mencari , akhirnya mereka menemukan asal baunya yaitu berasal dari sebuah bunga yang tumbuh sudah cukup besar, setelah diidentifikasi dengan cermat, ditemukanlah identitas bunga tersebut.

Nama bunga tersebut diambil dari nama dari kedua penemunya yaitu Rafflesia Arnoldi, bunga ini berasal dari golongan Amorpholus Titanium Becc bunga bangkai, dan termasuk suku Araceae talas-talasan.
Kini tanaman Rafflesia Arnodi ini telah dilindungi dan dipelihara oleh pemerintah karena tanaman ini sudah hampir punah , kita dapat melihat tanaman ini dengan mengunjungi kebun Raya Bogor.


Tanaman ini juga tidak setiap waktu berbunga, pertama kali bunga ini ditanam di kebun Raya Bogor pada tanggal 19 Desember 1992, berat umbinya 30 kilogram, jika dilihat dari berat umbinya tanaman ini akan bertumbuh cukup besar.

Pada Tanggal 5 Februari 1994 sudah mulai bertunas, denagan pengawasan dan perawatan yang baik tunas bunga ini mencapai tinggi 1 meter pada tanggal 9 Maret 1994 sampai tanggal 9 Maret 1994 bunga ini terus tumbuh hingga 1,5 meter.

Monday, November 11, 2013

Origami


Perkataan Jepun " origami " itu sendiri adalah sebatian daripada dua perkataan Jepun yang lebih kecil : " ori ", yang bermaksud untuk kali ganda , dan " kami ", yang bermaksud kertas. Sehingga baru-baru ini , semua bentuk lipatan kertas tidak dikumpulkan di bawah origami perkataan, iaitu " Tsutsumi " , sejenis pembalut digunakan untuk majlis-majlis rasmi. Sebelum itu, lipatan kertas untuk bermain dikenali dengan pelbagai nama , termasuk " orikata ", " orisue ", " orimono ", " tatamigami " dan lain-lain. Tepat mengapa " origami " menjadi nama biasa tidak diketahui, ia telah mencadangkan bahawa perkataan itu diguna pakai di tadika kerana watak-watak yang ditulis adalah lebih mudah untuk kanak-kanak untuk menulis. Teori lain adalah bahawa perkataan " origami " adalah terjemahan langsung daripada perkataan Jerman " Papierfalten ", yang dibawa masuk ke Jepun dengan Pergerakan Tadika di sekitar tahun 1880.

Jepun origami bermula kadang-kadang selepas sami-sami Buddha yang dijalankan kertas ke Jepun pada abad ke-6.

Origami Jepun yang pertama adalah bertarikh dari tempoh ini dan telah digunakan untuk tujuan upacara keagamaan sahaja, kerana harga yang tinggi kertas.

Sebutan dalam sebuah puisi oleh Ihara Saikaku dari 1680, yang menggambarkan rama-rama origami digunakan semasa majlis perkahwinan Shinto untuk mewakili pengantin, menunjukkan bahawa origami telah menjadi satu aspek penting dalam majlis Jepun oleh tempoh Heian ( 794-1185 ).
Samurai pahlawan diketahui telah bertukar-tukar hadiah dihiasi dengan noshi , sejenis tanda nasib baik diperbuat daripada jalur dilipat kertas.

Pada tahun 1797 pertama yang diketahui buku origami yang telah diterbitkan di Jepun: Senbazuru orikata . Terdapat beberapa cerita origami dalam budaya Jepun, seperti kisah Abe tidak Seimei membuat burung kertas dan menjadikan ia ke dalam satu yang sebenar.

Bukti terawal lipatan kertas di Eropah ialah gambar bot kertas kecil di Tractatus de sphaera mundi dari 1490. Terdapat juga bukti yang dipotong dan kotak kertas dilipat dari 1440.
Ada kemungkinan bahawa lipatan kertas di barat bermula dengan Moors lebih awal ; . Walau bagaimanapun, ia tidak diketahui jika ia bebas ditemui atau pengetahuan origami datang bersama-sama dengan laluan sutera.

Pertumbuhan moden kepentingan dalam origami bermula dengan reka bentuk pada tahun 1954 oleh Akira Yoshizawa notasi untuk menunjukkan bagaimana untuk melipat origami model .
 Sistem Yoshizawa - Randlett kini digunakan di peringkat antarabangsa. Hari ini populariti origami telah menimbulkan origami masyarakat seperti British Origami Masyarakat dan OrigamiUSA . Yang pertama dikenali origami kumpulan sosial telah ditubuhkan dalam Zaragoza, Sepanyol , pada 1940-an.

Perkataan Cina untuk paperfolding adalah " Zhe Zhi " (折纸), dan sesetengah orang Cina berpendapat bahawa origami adalah terbitan sejarah lipatan kertas Cina.

Wednesday, November 6, 2013

khasiat buah delima

Buah delima memang terkenal dengan khasiat yang sangat baik untuk tubuh kita antaranya ialah:
Khasiat Buah delima untuk kesihatan
  • Buah delima  mengandungi antioksidan Kajian menunjukkan bahawa kandungan antioksidan dalam buah delima adalah dua atau tiga kali lebih tinggi berbanding anggur merah. Malah, kualiti antioksidan juga dikatakan lebih baik daripada buah beri biru, cranberry serta oren kerana polifenol dalam buah delima juga lebih tinggi. Fungsi Antioksidan ialah ianya dapat melawan radikal bebas yang dapat merosakkan sel dalam badan kita.  Kerosakan sel akan menyebabkan pelbagai penyakit termasuklah  kanser, penyakit jantung dan alzheimer.
 Buah delima mengandungi potassium yang besar jumlahnya, selain dari mineral-mineral lain seperti:
  •  fosfor
  •  kalsium
  •  zat besi
  •  sodium
  •  vitaman-vitamin A, B1, B2, B3, dan C.

 Jus Delima juga membantu meningkatkan tahap kolestrol yang baik disamping menurukna kolestrol yang buruk. Tahap kolestrol buruk yang tinggi boleh membawa risiko penyakit berbahaya.

Delima hebat dalam melawan lemak, sebagaimana ia menolong dalam proses pembawaan makanan kepada salur pencernaan, Ini akan memberikan badan anda mengurangkan peluang untuk mengumpul lemak dan membuatkan metabolisma badan menginkat. Sesiapa yang menggunakan delima akan sedar bahawa mereka akan berasa lebih ringan, bahan yang terkandung dalam delima itu berkesan dengan membersihkan sistem dan mengurangkan kembung yang tersimpan.
Buah ini juga buah kegemaran saya dan nama buah ni sama dengan nama kawan saya,nor delima seri

Wednesday, October 30, 2013

exam


Baru saje habis peperiksaan akhir tahun minggu lepas. Baru ringan sikit kepala otak ni, kalau tidak pening satu kepala. Kata je penat tapi bukan belajar sangat pun. 


Lepas ni, misi untuk pulang kan buku tesk pulak. Ringan lah beg lepas ni. he,he,he

Dah nak akhir tahun mula terasa macam baru je semalam mula masuk tingkatan1,padahal dah nak masuk tingkatan 2 tahun 2014. Cepatnya lah masa belalu. 

Harap-harap tahun 2014 pelajaran tak de lah susah sangat.



Monday, October 14, 2013

Sekolah ku


Ini lah tempat tinggal ku. :-). Rasanya saya tinggal di sini sejak 2008 dan bersekolah di sekolah kebangsaan bandar seri putra selama tiga tahun. Saya mula memasuki tinggatan 1 pada 2013 dan bersekolah di SMK Bandar Seri Putra.


Di situ saya mula mengenal kawan-kawan dan cikgu baru. Tetapi sesetengah dari murid di situ berasal dari sekolah lama ku, di bandar baru bangi. 

alamat sekolah ini ialahBandar Seri Putra, 43000 Selangor

Lokasi
Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Seri Putra (SMKBSP) terletak di Persiaran Seri Putra 1, Bandar Seri Putra. SMKBSP siap dibina pada Disember 2010 dan mula beroperasi pada 1 Januari 2011.

Sejarah Penubuhan Sekolah
Bandar Seri Putra yang dibangunkan oleh pemaju Bangi Heights Developments telah memperuntukkan tapak untuk pembinaan dua buah sekolah rendah dan dua buah sekolah menengah, SMKBSP pada awalnya dijadualkan siap pada Oktober 2009. Akibat beberapa faktor dan masalah kontraktor, kerja pembinaan hanya tamat pada Disember 2010.

Tuan Syed Ismail Syed Mohamad dan En Rozman Hj Abdul Kadir dilantik oleh Pejabat Pendidikan Daerah Hulu Langat (PPDHL) sebagai penjaga bagi memantau proses akhir pembinaan terutama dalam penyediaan sekolah untuk menerima kemasukan murid-murid sesi persekolahan 2011. 37 orang guru dihantar dalam proses penempatan guru pertama oleh PPDHL.

Sebelum pelantikan pengetua, pengurusan sekolah dibawah tanggungjawab dan kelolaan Tuan Syed Ismail sebagai Penolong Kanan, Puan Che Tom Ahmad sebagai PK Hal Ehwal Murid dan En Rozman sebagai PK Kokurikulum.

Kehadiran SMKBSP telah dinantikan sekian lama oleh bukan sahaja penduduk Bandar Seri Putra, malahan penduduk Bukit Mahkota dan Bangi. Jumlah murid meningkat secara drastik. Sesi taklumat untuk ibu bapa dan penjaga bagi penubuhan Jawatankuasa Protem PIBG menyaksikan pelantikan Dato' Zakaria Hussin sebagai Pengerusi Jawatankuasa Protem PIBG. 


Rasional lambang lencana SMKBSP
  • Warna Merah: Semangat kental untuk mengejar ilmu pengetahuan
  • Warna Kuning: Kesetiaan dan perpaduan warga SMKBSP
  • Warna Hijau: Persekitaran sekolah yang sihat
  • Perisai: Keteguhan disiplin diri dengan lima prinsip rukunegara
  • Sepasang tangan menjulang bintang: Berusaha untuk mencapai kejayaan dengan Berilmu - Beramal - Berbakti
  • Buku: Ilmu yang dituntut
  • Lima Gelung: Sukan untuk kesihatan dan kecerdasan

Saturday, October 12, 2013

khasiat pisang


Pisang pada mulanya adalah sejenis tumbuhan liar di Asia Tenggara, kini berjaya dikomersialkan. Buah-buahan berkenaan bukan saja mengenyangkan malah boleh mengatasi masalah sembelit. Selain mudah didapati dan murah di pasaran, pisang juga antara buah-buahan yang berpotensi membekalkan serat, vitamin A serta menjadi makanan ruji masyarakat Afrika.
Pelbagai jenis masakan boleh dihidangkan melalui pisang dengan cara merebus, menggoreng atau dibuat pengat, lepat, koleh serta jemput-jemput. Bunyinya sangat sedap dan sudah pasti enak!. Tetapi awas! Sungguhpun pisang sedap dimakan dan baik untuk kesihatan serta membantu merawat penyakit tertentu, ia bagaimanapun tidak elok dimakan oleh pesakit kencing manis. Ini kerana kandungan gula di dalam pisang adalah tinggi
.


Tahukah anda, ada lebih 20 jenis pisang di dunia. Tetapi pisang nipah, nangka, abu, mas, tanduk raja, embun biasa didengari. Namun pisang talang, kapas, awak, susu, berangan, kari, embun, kelat keling, rastali, talang, khaki, kapas, lidi, lemak manis kurang biasa kita dengar, terutama bagi mereka yang tinggal di bandar.
 
Khasiat pisang sudah tentu boleh membekalkan tenaga. Pisang mengandungi asid, enzim, dan sebatian kimia penting. Ia juga mengandungi tiga jenis gula semula jadi iaitu sukrosa , fruktosa dan glukosa. Gula semula jadi ini amat penting untuk kanak-kanak yang sedang membesar.
Pisang adalah buah yang paling digemari penduduk seluruh dunia. Ia juga mampu menawarkan penyakit dan boleh membantu dalam kesihatan manusia.

Pelbagai gaya pemakaian selendang

Perkembangan fesyen yang terlalu pantas menyebabkan berbagai cara dan gaya dilakukan untuk menonjolkan sesuatu yang lain daripada yang lain...
Bagi anda yang sukakan gaya terkini,santai,menutup aurat dan trendy,dapatkan Majalah NUR setiap bulan...

TERIMA KASIH kepada Majalah NUR.





Sila tekan pada gambar untuk melihat lebih besar.

Cara pemakaian shawl labuh dari Heliza Helmi


Seperti korang tahu Heliza Helmi merupakan selebriti muslimah yang berjaya menarik berjutaan muslimah untuk menjadikannya sebagai idola. kerana perwatakan yang lemah lembut, comel serta sentiasa berpakaian menurut garis panduan islam.





Hasilnya sangat sopan dan comel kan. Geram tengok Heliza Helmi yang berasal dari Terengganu ni. Ayuh berubah kepada yang lebih baik sempena tahun 2013 ini. tidak perlu secara drastik tapi secara berperingkat pun okay dah.


Friday, October 11, 2013

Fashion muslimah



Sekarang ni dah ramai remaja perempuan gila fashion muslimah. Bagi saya, yang mana menutup aurat tu amat saya sokong .Kain jenis cotton t shirt memang sedap di pakai dan warnanya nampak cantik di lensa camera. Senang nak basuh. Sesuai tuk formal dan in formal. Lebih nampak elegent dan classy bila dikenakan dengan belt dan kasut bertumit tinggi dan beg tangan.

Warna memainkan peranan penting dalam memberi impak kepada si pemakai. Ini kerana warna daya penarik pertama yang memikat pandangan sebelum beralih kepada potongan atau perhiasan dikenakan. Dalam peraturan memilih warna, terdapat beberapa perkara yang perlu diberi perhatian.

Menurut Pengasas Hijab Muslimah Inspire Style (HMI Style), Za Afiza Mohd, fabrik polos sangat sesuai digayakan ke pejabat terutama bagi yang gemar memakai kemeja atau blaus. Namun begitu, wanita boleh me­nyuai padan dengan seluar mahu pun skirt bercorak bagi memberikan kesan anggun dan menyerlah.

SKIRT bercorak nampak anggun dipadankan blaus hitam. Lilitan tudung ala serban dengan kuntuman bunga menambah keayuan tersendiri.





Cara memakai selendang


Cara pakai selendang mempunyai pelbagai cara terpulang kepada individu tersebut. namun digalakkan bagi yang berbentuk muka bulat memakai inner bagi membentuk muka tiga segi.cara lilitan yang tak rumit memudahkan kerja kita. so tak de lah mengambil masa terlalu lama untuk bersiap kan. kalau untuk student pula lebih baik menggayakan shawl yang simple je, tidak lah bila memakai selendang dengan gaya yang pelik



Sunday, September 8, 2013

Little Mix - Change Your Life (Lyrics on screen)

Blog

 Tahun ni dah tinggatan 1 jadi bila pakai blog pun dah pandai.. Kalau dulu mak yang selalu tolong buat kan blog ni, paling teruk sekali masa sekolah rendah dulu, apa itu blog pun tak tahu tapi sekarang best lah pakai blog ni.Dekat blog ni kalau nak buat karangan boleh. Kita juga boleh buat perniagaan dan macam-macam lagi..Di blog ada perbagai golongan yang ada seperti tua dan muda . Ada juga yang dari pelbagai kaum seperti cina,melayu dan macam-macam lagi.

Saturday, August 31, 2013

Blingee


comel tak
  • Kali pertama buat gambar ni jadi lah jugak.Sesiapa ingin membuat gambar seperti di atas sila pergi ke blingee.Di blingee ada juga contoh gambar -gambar yang menarik. Ada juga gambar untuk kad ucapan.



Sunday, August 25, 2013

cukup 13 tahun
            .                                                                                                                                                                    Akhirnya  saya telah memasukii dunia remaja  dan sudah cukup 13 tahun . Seronok betul !!! >_<                                                                                                                                                                                                                          
kek ni nampak sedap

Friday, August 23, 2013

Have a nice day

With Love
with love pictures

Back in time by Deana Hussin

friendship


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

- Best Friend Forever -

more story:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Comments - Thank you!


Get Widget Here